Kaija Poijula: Kekri

KEKRI, 2024. Kuvaaja Johnny Korkman.

”Myöhään syksyllä, kun kekri kirjoo maan päälle kuuraa, ihmiset juhlivat yhdessä näkymättömien vieraiden kanssa.” (Snellman A.H, 1887: ”Kekri-juhla ennen ja nyt”).

Otteita kekri-jumalan juhlista seuralaisineen. Haltijat, keijut, manalaiset, tuonelaiset ja esivanhemmat saapuvat juhlimaan, pelaamaan ja leikkimään.

“Late autumn, when the Kekri embroiders the hoarfrost on the earth, people celebrate together with invisible guests.” (Snellman A.H, 1887: ”Kekri-juhla ennen ja nyt”).

Excerpts from the celebration of the Kekri God with his companions. Elves, fairies, goblins, the souls of the dead and the Ancestors arrive to celebrate, play and frolic.

kulkue / Procession, 2024.   Photo by: Barbara kaucher
LOHTU / Solace, 2024
perkeleen humppa / Devil’s Dance, 2024
poliini / Trampoline, 2024
Unessa kulkija / A Wanderer in a Dream, 2024
Sanattomat / Saying Nothing, 2024
Puutarhuri / Gardener, 2024
Pelinm henki / Spirit of the Game, 2024
Kunniavieras / Guest of Honour, 2024

Photos by: Johnny Korkman

Heta Toivanen: Virtauksia Kyynäspäänniemellä

Kultainen Pyörre, 2021, akryylispray/öljy, 100 x 80 cm 

“Näyttelyssäni kuva-aiheina ovat kivet ja vesi. Kivet ovat aina kiehtoneet minua ja olen tarkaillut niitä koko elämäni. Ne ovat ikivanhoja ja luonnonvoimien muovaamia. Vesi taas on “elämänlähde” ja usein virtaava.

Maalaukseni ovat saaneet vaikutteita Kajaanin Kyynäspäänniemen vieressä olevasta noin metrin levyisestä purosta ja niemen ohi virtaavasta isosta Ämmäkoskesta. Ne sijaitsevat lapsuuden- ja nuoruudenkotini vieressä ja ovat minulle tärkeitä oleskelupaikkoja myös aikuisena.

Valon, värien vaikutuksen, kivien ja virtaavan veden kautta pyrin kuvaamaan tunteita, ajatuksia, toiveita ja mennyttä ja nykyistä elämääni.”

Heta Toivanen (s.1961) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän on valmistunut Kuvataideakatemiasta taidemaalariksi v. 1989. ja on opiskellut jatko-opintoja vuoden verran Helwan Universityssä Kairossa. Näyttelyitä on Suomen lisäksi ollut myös Tansaniassa, Egyptissä ja Espanjassa. Toivasen maalauksia on mm. HAM:in kokoelmissa.

Kesämieli, 2024, öljy 100 x 140 cm 

Currents at Kyynäspäänniemi

“The subjects of my exhibition are stones and water. I’ve always been fascinated by rocks and I’ve been observing them all my life. They are ancient entities shaped by the forces of nature. Water, on the other hand, is a “source of life” and often freely flowing.

My paintings are influenced by the approximately one metre wide stream next to Kyynäspäänniemi in Kajaani and the large Ämmäkoski rapids flowing past the peninsula. My childhood and youth home is located close to those places and they are still important to me.

Through light, the influence of colours, stones and flowing water, I try to describe feelings, thoughts, hopes and my past and present life.”

Heta Toivanen (b. 1961) lives and works in Helsinki. She graduated from the Academy of Fine Arts as a painter in 1989 and has also studied for a year at Helwan University in Cairo. In addition to Finland, she has exhibited in Tanzania, Egypt and Spain. Toivanen’s paintings can be found, for example, in HAM’s collections.

Muinainen, 2024, akryylispray/öljy, 100 x 100 cm 
Sateen jälkeen,  2023, öljy, 100 x 80 cm 
Vapautunut jäästä, 2024, öljy, 110 x 120 cm

Merja Heino: Hokusain meri, Mahalin helmet

HOKUSAIN MERI, 2024, öljy kankaalle 40×165 cm
CHADO – TEEN POLKU, 2024, KAIVERRETTU PUU, VAHA,  AKRYYLI
PIENI AALTO, 2024, ÖLJY JA PIGMENTTI PUULLE
kAMI ÖISELÄ JÄRVELLÄ, 2024, ÖLJY JA LYÖNTIMETALLI KANKAALLE, 40 X 165CM
mumtazin mustat helmet, 2024, öljy kankaalle, 25 x 25 cm. Mahalin palatsissa 1, 2024, öljy kankaalle 45 x 100 cm
Mumtazin jadehelmet, 2024, öljy kankaalle, 25 x 25 cm

Maalauksia japanilaisista symboleista ja maharadjojen palatseista

Japanin ehkä tunnetuin taideteos on Katsushika Hokusain puupiirros Suuri aalto Kanagawan edustalla, tunnetaan länsimaissa nimellä Suuri aalto. Vahva teos kuvastaa klassista japanilaista luontosuhdetta, ihmisen pienuutta luonnon voimien rinnalla.

Meren ympäröimässä kulttuurissa veden rooli näkyy monin tavoin, esimerkiksi kalastuksessa, riisin viljelyssä, kuumissa lähteissä ja kylpyläkulttuurissa. Myös japanilaisissa puutarhoissa vesi on tärkeä elementti. Eristäytyneen saarivaltakunnan kulttuuri on kehittynyt omia teitään. Japanissa esiintyy mielenkiintoisia kulttuurisia ominaisuuksia, symboleita, käsitteitä ja tapoja, joita ei tavata muualla.

 

Taj Mahal puolestaan on Intian kuuluisin rakennus. Suurmoguli Shah Jahan rakennutti sen 1600-luvulla lempivaimonsa Mumtaz Mahalin hautamonumentiksi. Sitä on kutsuttu maailman tunnetuimmaksi arkkitehtoniseksi aarteeksi.

Samoja julkisivun muotoaiheita – mutta monimuotoisemmin ja kiinnostavammin – on käytetty 2,5 km päässä sijaitsevassa Agran linnoituksessa, johon Shah Jahan vangittiin elämänsä viimeisiksi vuosiksi, hänen poikansa kaapattua vallan. Samassa linnoituksessa kuvankaunis Mumtazkin asui elinaikanaan.

Hokusai’s Sea, Mahal’s Treasures

Paintings of Japanese Symbols and Maharaja’s Palaces

Perhaps the most famous Japanese artwork is Katsushika Hokusai’s woodblock print The Great Wave off Kanagawa, known in the West simply as The Great Wave. This powerful piece reflects the classical Japanese relationship with nature, highlighting the smallness of humanity in the face of natural forces.

In a culture surrounded by the sea, the role of water is evident in many aspects, such as fishing, rice cultivation, hot springs, and bathing culture. Water is also an important element in Japanese gardens. The culture of this isolated island nation has developed its own unique path. Japan features fascinating cultural traits, symbols, concepts, and customs that are not found elsewhere.

Taj Mahal, on the other hand, is India’s most famous building. The Great Mughal Shah Jahan built it in the 17th century as a tomb monument for his beloved wife Mumtaz Mahal. It has been called the world’s most renowned architectural treasure.

The same motifs from the Taj Mahal’s façade—but in a more diverse and intriguing manner—were used in the Agra Fort, located 2.5 km away, where Shah Jahan was imprisoned during the last years of his life after his son seized power. The beautiful Mumtaz also lived in the same fort during her lifetime.

.

Kesäsalonki

Derrick Frilund – Päivi Kukkasniemi –  Maaria Märkälä – Paavo Pirttimaa

DERRICK FRILUND:  PILVI, ÖLJY KANKAALLE 60 X 60 CM

Pilviä – Maalaukseni ovat syntyneet havainnoista ja vaikutelmista.  Ne eivät kuvaa pilviä tietyissä paikoissa, vaan olen tarkkaillut pilvitaivaita lähes koko elämäni: tuota sumua, vesihöyryä joka lipuu tuulen mukana ja katoaa horisonttiin. Olen havainnut, kuinka hienovaraisesti värisävyt muuttuvat eri vuorokaudenaikoina valon osuessa niihin.

Clouds – My paintings are born from observations and impressions. They do not depict clouds in specific locations; rather, I have observed cloud-filled skies for nearly my entire life: that mist, the water vapour drifting with the wind, disappearing into the horizon. I have noted how subtly the hues change at different times of the day as light touches them.

PÄivi Kukkasniemi: Vadelmanpunainen hetki, 2023, akryyli mdf-levylle,  60 x 80 cm

Olen tutkinut vaaleanpunaista, pinkkiä, vadelmanpunaistakin väriä maalauksissani. Vaaleanpunainen on sokerisen makean hattaran, vaahtokarkkien ja mansikkapirtelön väri, ja sitä pidetään tyttölapsien värinä, mutta se on myös ihon ja seksilelujen väri. Jollain tasolla se on kesy ja kiltti, mutta se voi myös olla kaikkea muuta. Aistillisen tutkimuksen tulokset ovat luettavissa herkkyydellä.

In my paintings, I have explored shades of pink, ranging from delicate blush to vibrant raspberry. Pink is the colour of sugary sweet cotton candy, marshmallows, and strawberry milkshakes, often associated with little girls, but it is also the colour of skin and sex toys. On one level, it is tame and gentle, but it can also be something entirely different. The results of this sensual exploration can be perceived with sensitivity.

 Maaria Märkälä: Some more Pink Champagne <3, 2024, 185 x 155 cm 

Maalaamisen hetki on minulle lumoutumista kerta toisensa jälkeen hetkestä, näkymästä, muistosta ja työskentelyn esiin nostamista asioista. Maalaaminen on voimaannuttava ja positiivinen kokemus,  joka voi olla kiehtova ja tärkeä ilman ekspressionismiin usein liitettyä angstia. Vähän lisää Shampanjaa -sarja on saanut alkunsa elämän onnellisista sattumista, joita juhlistaessa on hyvä syy tavata ystäviä ja hetkeksi unohtaa maailman murheet.

The moment of painting is for me a repeated enchantment with the instant, the view, the memory, and the things brought forth through my work. Painting is an empowering and positive experience, which can be captivating and significant without the angst often associated with expressionism. The series “A Little More Champagne” was born from life’s happy coincidences, celebrating which is a wonderful reason to meet friends and momentarily forget the world’s troubles.

Paavo Pirttimaa, yksi osa teoksesta, vesiväri paperille

ABSTRAKTEJA KUVIA vuosilta 2013-2024

Abstrakteja kuvia ei voi kääntää sanoiksi niin kuin musiikkiakaan ei voi tehdä sanoilla. Silti se mitä abstrakti kuva tai musiikki ilmentää on olemassa luojansa ajatusten ja taiteellisen ilmaisukyvyn ehdoilla yhtä konkreettisena kuin puu joka kasvaa maasta. Abstraktin kuvan tai musiikin maaperä on tekijänsä kokemus siitä mitä on. Näiden kuvien maaperä on kokemus vihan ja koston kierteestä jonka avulla ”ihmiskunnan hyväntekijä” saa sekoitetuksi koko maailman.

ABSTRACT PAINTINGS 2013–24

Music cannot be composed with words; so too abstract paintings cannot be translated into words. Nevertheless, what an abstract painting or music represents as the product of its creator’s thoughts and skill of expression is as concrete as a tree that rises in the forest. The soil from which an abstract painting or musical composition grows is its creator’s experienceof existence. The soil that nourished these paintings is the experience of the vortex of wrathand retribution by which a ‘benefactor of humanity’ casts the entire world into turmoil.

Riitta Turunen: Langalla

Green house

Langalla on korjattu, ommeltu, kudottu, parsittu, kirjottu, punottu ja sidottu. Minulle lanka on ainetta, joka joskus lähentelee aineettomuutta, joskus on rouhean materiaalista.

LANGALLA -näyttelyssä on teoksia viiden viime vuoden ajalta. Pääosassa ovat kudotut tekstiilit. Kudonnassa minua kiehtoo, miten yksinkertaisilla sidoksilla saadaan aikaan vaihtelevia, moni-ilmeisiä rakenteita ja pintoja. Kutoessani liityn ikiaikaiseen traditioon. Kädet työskentelevät, kudos kasvaa lanka langalta ja aika kiinnittyy lopputulokseen. Teoksessa yhdistyvät väri, materiaali, pinta, rakenne ja tila.

Kudonnan lisäksi käytän kirjonta- ja parsintatekniikoita. Joskus työ on selkeä alun ajatuksesta lopputulokseen. Usein työllä on kuitenkin oma tahto, jota parhaani mukaan kuuntelen. Tärkeintä on, että jokin koskettaa.

Tekstiilitaiteilija Riitta Turunen (s.1957) asuu ja työskentelee Heinävedellä, Pohjois-Karjalassa. Hän oli Texo ry:n vuoden tekstiilitaiteilija 2022.

 

ON A YARN

With thread, things have been repaired, sewn, woven, darned, embroidered, braided, and bound. For me, thread is a substance, that sometimes approaches immateriality, and at other times is coarsely material.

The YARN exhibition features works from the last five years. The main focus is on woven textiles. What fascinates me about weaving is how simple weaves can be used to create varied, multi-textured structures and surfaces. The work combines colour, material, surface, texture and space. In addition to weaving,

I use embroidery and beading techniques. Sometimes the work is clear from the initial idea to the final result. Often, however, the work has a will of its own, which I carefully listen to.

Textile artist Riitta Turunen (b.1957) lives and works in Heinävesi, North Karelia. She was Texo ry:s Textile Artist of the Year 2022.

 

Taiteilijahaku

Parsin kultaisen talon, 2024 & Vihreä talo, 2010
Ruutuhyppelyä, 2024, puuvilla, viskoosi, silkki
Japanilainen sarja, lähikuva, 25 x 200 cm, kudonta, 2020. Kuvaaja: Marko Laukkarinen
Virtaa, lähikuva, n. 30 x 180 cm, kudonta, 2021. Kuvaaja: Marko Laukkarinen
Sisaret, 2022 puuvilla, pellava, viskoosi, silkki