Anne Sunila: Roche rouge – Punainen kallio

Elementaarisuus, 2022, tempera, 170×240 cm

Näyttelyn nimi Roche rouge – Punainen kallio liittyy työskentelyyni kahdessa paikassa. Toinen paikka on talo ympäristöineen Pariisissa ja toinen paikka on kallio luonnonympäristössä Halikon merenlahdella. Työskentelyni näissä paikoissa johti ajatukseen tuoda ne maalaukseen samanaikaisuutena.

Teosteni lähtökohta on kokemus ympäristöstä sellaisena kuin se tekijälleen näyttäytyy eri tilanteissa.  Paikat ovat olemisen ja oleskelun tiloja, jolloin ne näyttäytyvät elementaarisina maailmoina. Elementaarisuus on ympäristö kokonaisuutena, joka ylittää yksilön oman kokemuksen rajat.

Kysyn teoksissani: Miten ympäristökokemuksessa erilaiset elementaariset maailmat kohtaavat? Taloon, jolla on seinänsä ja kattonsa, kuuluu sisäpuolisen tilan lisäksi myös sen ulkopuolinen tila. Vaikka en näkisi rakennuksen sisään, koen kuitenkin sen sisäpuolisuuden. Talolla on aina oma paikka ympäristössään. Kallio ei ole puolestaan vain seinämä, vaan se on tilallinen kokemuksemme mukaisesti. Se ilmentää kerrostunutta aikaa ja on osana paikan muistia.

 

Teokset, jotka ovat monikerroksisia temperamaalauksia, muodostavat yhdessä installaation omaisen kokonaisuuden. Niiden suurehko koko tuo esiin paikkoihin liittyvää kehollista tuntoa, tuntuisuutta, ympäristö valtaa kokijan mieltä ja kehoa, mikä puolestaan vie painopistettä pois katsomistapahtumasta.

Olen tutkinut paikassa työskentelyn merkityksiä taiteellisen tutkimuksen väitöstyössäni Ulotteisuus – eletty tilallisuus, Ympäristösidonnainen maalaustaide (2019). Tutkimus perustui taiteelliseen projektiini Paikkoja kaupungissa, Pariisi – Helsinki. Työskentelin kahden kaupungin samankaltaisissa paikoissa ja asemapaikkani oli useaan otteeseen Pariisissa Citè Internationale des Arts -residenssi.  Asun ja työskentelen taiteilijatalo Lallukassa sekä maaseutuateljeessani Halikonlahdella.

   

Anne Sunila

www.sunila.anne.fi

Kirje universumilta, 2022, 150×110 cm

The title of the exhibition Roche rouge – Red Cliff relates to my artistic work in two places. One place is a house and its surroundings in Paris and the other is a cliff in a natural environment in Halikko Bay. Working in these places led me to the thought of bringing them into the painting as a simultaneity.

The starting point for my art works is the experience of the environment as it appears to the artist in different situations. Places are spaces of being and staying, in which they appear as elemental worlds. Elementality is the environment as an all encompassing whole, which transcends the limits of the individual’s own experience.

In my art works I ask: How do different elemental worlds encounter in environmental experience? A house with its walls and roof has not only an interior space but also an exterior space. Even if I cannot see inside the building, I still experience its interiority. A house always has its own place in its environment. The cliff, on the other hand, is not just a wall, but is spatial in accordance with our knowledge. It embodies a layered time and is part of the memory of a place.

The works, which are multi-layered tempera paintings, together form an installation-like whole. Their large size evokes a bodily sense of place, a tactility, an environment that envelops the viewer’s mind and body, which in turn takes the focus away from the viewing position.

I have been exploring the meanings of working in a place in my artistic research dissertation Dimensionality – lived spatiality, Environmentally-related painting (2019). The research was based on my artistic project Places in the City, Paris – Helsinki. I worked in similar places in the two cities and was stationed several times in Paris at the Citè Internationale des Arts residence. I live and work at the artists’ house Lallukka and in my rural studio by the seashore of Halikko.

 

Anne Sunila

www.sunila.anne.fi

Aaro Matinlauri: Maan muisti

Maan muisti (Vaeltaja)

2024

öljyväri
Koko: 65×82

Maan muisti, 2024, öljyväri, 73×100 cm

Maan muisti, 2024, öljyväri, 65×90 cm

 

MAAN MUISTI

Taiteeni etsii sitä, mikä ihmiselämässä on toistuvaa ja pysyvää. Keskipisteessä on ihminen  kuolevainen jonka arvokkuuden voi tavoittaa hetkessä, erityisessä silmänräpäyksessä, joka avaa suhteen olemisen ehtoihin, myös kuolemaan. Tutkin tätä mysteerin vyöhykettä maalauksen ja piirustuksen keinoin.

Kasvot ja keho ne olemme me, ja palaamme toistemme kasvoistuvaan kehollisuuteen joka ainoa päivä tietoista elämäämme. Tätä aihepiiriä olen lähestynyt monin eri tavoin pitkin taiteilijanuraani.

Arjen kasvokuva on aina jonkin ainutkertaisen eksistenssin ilmentymä. Tietty ilmetila tekee kasvoista vain hetkellisiä, mutta samalla ne viittaavat koko elettyyn elämään. Eri näyttelyissäni kasvokuvat yhdistyvä kehon kuviin tavoilla, joissa ihmiskasvot – tuo tihentynyt merkitysten kenttä kohtaavat vartalon karakteristiikan mitä moninaisin muodoin. Eräs teemoistani on ollut elämän pituuden, sen pitkien varjojen ja ihmisen näennäisen kasvamisen – ja kuitenkin sen ehdottoman rajallisuuden kuvaus.

Rajan teemaa käsittelen myös Maan muisti -sarjassa, joka käsittää yhä kasvavan sarjan maalauksia ja piirustuksia.  Niissä kuvaan eri-ikäisiä ihmisiä ja ihmisten kasvoja maisemassa maan pulssin sykkeenä, luontoäidin muistissa ja sylissä. Eri ikäisten ihmisten kasvot, heidän ilmetilansa, hetkellinen ajallisuus ja muuttuvaisuus ja ääretön maisema kohtaavat. Kehot ja kasvot tuntuvat kuin syntyvän maisemasta ja toisaalta imeytyvän äiti maan pehmeään vaippaan. Hetkellinen ja pysyvä kohtaavat. Voi ajatella että töissä oleva horisontti avaa näkymän ulottuvuuteen, joka yltää katoavaisen elämän tuolle puolen. Ainoastaan omassa rajallisuudessaan pysyttelevä elämä ei koskaan pysty saavuttamaan täyttymystään.

Taiteilijana pidän arvokkaana ihmiselämän ikuista toistumista ja muuttumattomuutta ja toisaalta yksilöllistä, kosmisia näköaloja vasten silmänräpäyksellistä arvokkuutta. Taiteilijan ja taiteen tradition vuoropuhelu on osa työtäni. Kaikki ajat ovat meissä –aika ja tila katoavat, jäsennämme ja prosessoimme tätä koko elämämme ajan.

MEMORY OF THE EARTH

My art seeks what is recurrent and enduring in human life. At its center is the human being — a mortal whose dignity can be grasped in a fleeting moment, a special instant that reveals our relationship to the conditions of existence, including death. I explore this zone of mystery through painting and drawing.

The face and the body — they are who we are, and we return to each other’s embodied presence every single day of our conscious lives. I have approached this theme in many different ways throughout my artistic career.

A portrait of the everyday is always an expression of a unique existence. A particular facial expression renders a face ephemeral, yet at the same time, it gestures toward an entire life lived. In my exhibitions, portraits of faces merge with depictions of the body in ways where the human face — that condensed field of meanings — encounters the characteristics of the body in all their diversity. One of my themes has been the depiction of life’s length, its long shadows, and the illusion of human growth — while, ultimately, confronting its absolute finiteness.

I also explore the theme of boundaries in the Memory of the Earth series, which consists of an ever-expanding collection of paintings and drawings. These works portray people of different ages, their faces embedded in landscapes — as the pulse of the earth, held in the memory and embrace of Mother Nature. The faces of people of different ages, their expressions, their fleeting temporality and transience, meet the boundless landscape. Bodies and faces seem to emerge from the landscape, while at the same time dissolving into the soft embrace of Mother Earth. The fleeting and the eternal converge. One might think of the horizon in these works as an opening to a dimension that reaches beyond the ephemeral nature of life. A life that remains confined to its own limitations can never truly attain fulfillment.

As an artist, I value both the eternal repetition and constancy of human life, and on the other, its fleeting dignity, set against vast cosmic perspectives. The dialogue between the artist and the artistic tradition is an integral part of my work. All times exist within us — time and space dissolve, and we structure and process this throughout our lives.