Anne Sunila: Roche rouge – Punainen kallio
Näyttelyn nimi Roche rouge – Punainen kallio liittyy työskentelyyni kahdessa paikassa. Toinen paikka on talo ympäristöineen Pariisissa ja toinen paikka on kallio luonnonympäristössä Halikon merenlahdella. Työskentelyni näissä paikoissa johti ajatukseen tuoda ne maalaukseen samanaikaisuutena.
Teosteni lähtökohta on kokemus ympäristöstä sellaisena kuin se tekijälleen näyttäytyy eri tilanteissa. Paikat ovat olemisen ja oleskelun tiloja, jolloin ne näyttäytyvät elementaarisina maailmoina. Elementaarisuus on ympäristö kokonaisuutena, joka ylittää yksilön oman kokemuksen rajat.
Kysyn teoksissani: Miten ympäristökokemuksessa erilaiset elementaariset maailmat kohtaavat? Taloon, jolla on seinänsä ja kattonsa, kuuluu sisäpuolisen tilan lisäksi myös sen ulkopuolinen tila. Vaikka en näkisi rakennuksen sisään, koen kuitenkin sen sisäpuolisuuden. Talolla on aina oma paikka ympäristössään. Kallio ei ole puolestaan vain seinämä, vaan se on tilallinen kokemuksemme mukaisesti. Se ilmentää kerrostunutta aikaa ja on osana paikan muistia.
Teokset, jotka ovat monikerroksisia temperamaalauksia, muodostavat yhdessä installaation omaisen kokonaisuuden. Niiden suurehko koko tuo esiin paikkoihin liittyvää kehollista tuntoa, tuntuisuutta, ympäristö valtaa kokijan mieltä ja kehoa, mikä puolestaan vie painopistettä pois katsomistapahtumasta.
Olen tutkinut paikassa työskentelyn merkityksiä taiteellisen tutkimuksen väitöstyössäni Ulotteisuus – eletty tilallisuus, Ympäristösidonnainen maalaustaide (2019). Tutkimus perustui taiteelliseen projektiini Paikkoja kaupungissa, Pariisi – Helsinki. Työskentelin kahden kaupungin samankaltaisissa paikoissa ja asemapaikkani oli useaan otteeseen Pariisissa Citè Internationale des Arts -residenssi. Asun ja työskentelen taiteilijatalo Lallukassa sekä maaseutuateljeessani Halikonlahdella.
Anne Sunila
The title of the exhibition Roche rouge – Red Cliff relates to my artistic work in two places. One place is a house and its surroundings in Paris and the other is a cliff in a natural environment in Halikko Bay. Working in these places led me to the thought of bringing them into the painting as a simultaneity.
The starting point for my art works is the experience of the environment as it appears to the artist in different situations. Places are spaces of being and staying, in which they appear as elemental worlds. Elementality is the environment as an all encompassing whole, which transcends the limits of the individual’s own experience.
In my art works I ask: How do different elemental worlds encounter in environmental experience? A house with its walls and roof has not only an interior space but also an exterior space. Even if I cannot see inside the building, I still experience its interiority. A house always has its own place in its environment. The cliff, on the other hand, is not just a wall, but is spatial in accordance with our knowledge. It embodies a layered time and is part of the memory of a place.
The works, which are multi-layered tempera paintings, together form an installation-like whole. Their large size evokes a bodily sense of place, a tactility, an environment that envelops the viewer’s mind and body, which in turn takes the focus away from the viewing position.
I have been exploring the meanings of working in a place in my artistic research dissertation Dimensionality – lived spatiality, Environmentally-related painting (2019). The research was based on my artistic project Places in the City, Paris – Helsinki. I worked in similar places in the two cities and was stationed several times in Paris at the Citè Internationale des Arts residence. I live and work at the artists’ house Lallukka and in my rural studio by the seashore of Halikko.
Anne Sunila