Visa Norros: La clarté dans la confusion

Kuva­tai­tei­li­ja Visa Nor­ros (s. 1960) asuu ja työs­ken­te­lee Hel­sin­gis­sä. Näyt­te­lys­sä La clarté dans la con­fusion on esil­lä tai­de­gra­fiik­kaa seu­raa­vil­la mene­tel­mil­lä: car­bo­run­dum, mono­ty­pia, lito­gra­fia, koho­pai­no­re­lie­fi sekä maa­laus­ta lasin alle. Näyt­te­lyn teok­set ovat val­mis­tu­neet vuo­si­na 2021–22 ja ovat graa­fi­sis­ta mene­tel­mis­tä poi­ke­ten kaik­ki yksit­täis­kap­pa­lei­ta. Näyt­te­lyn nimi La clarté dans la con­fusion viit­taa tai­tei­li­jan mukaan olo­ti­laan ja työ­pro­ses­siin, jos­sa häm­men­nyk­sen jäl­keen löy­tyy selkeys. 

Visa Nor­ros työs­ken­te­le har­voin sar­jo­jen paris­sa. Etu­pääs­sä hän tekee uniik­ki­ve­dok­sia yhdis­täen usein eri tek­nii­koi­ta yhteen kuvaan. Näin hän kuvaa työs­ken­te­ly­ään: “Luo­pu­mal­la sar­jal­li­suu­des­ta saan suu­rem­man vapau­den pai­net­taes­sa ja voin pääs­tä samaan spon­taa­ni­suu­teen kuin maa­la­rit. Työs­ken­te­len abstrak­tin tai­teen paris­sa mut­ta kut­sui­sin sitä ennem­min­kin non­fi­gu­ra­tii­vi­sek­si. Monet kuvis­ta­ni ovat tum­mia, mut­ta olen­nais­ta niis­sä on valo, ei pimeys. Väri ei ole minul­le itsei­sar­vo, vaan kuvan syn­nyt­tä­nyt ja kuvas­ta syn­ty­vä emootio.”

Visual artist Visa Nor­ros (b. 1960) lives and works in Hel­sin­ki. The exhi­bi­tion La clarté dans la con­fusion fea­tu­res print­ma­king using the fol­lowing met­hods: car­bo­run­dum, mono­ty­pic, lit­ho­grap­hy, embos­sed relief, as well as pain­ting under glass. The works in the exhi­bi­tion were comple­ted in 2021–22 and, unli­ke grap­hic met­hods, are all single pieces. Accor­ding to the artist, the tit­le of the exhi­bi­tion, La clarté dans la con­fusion, refers to the sta­te of being and the work process, in which, after con­fusion, cla­ri­ty is found. 

Visa Nor­ros rare­ly works on series. He main­ly makes unique prints, often com­bi­ning dif­fe­rent tech­niques into a single ima­ge. This is how he desc­ri­bes his work: “By giving up seria­li­ty, I get grea­ter free­dom when prin­ting and I can enter into the same spon­ta­nei­ty as pain­ters. I work with abstract art, but I would rat­her call it non­fi­gu­ra­ti­ve. Many of my pic­tu­res are dark, but the essen­tial thing about them is light, not dark­ness. For me, colour is not an int­rin­sic value, but the emo­tion that gave rise to the ima­ge and emer­ges from the image.”

visanorros.com