20.8.-7.9.2025
Maija Toropainen
Hedelmäpeli

Hedelmäpeli, 2024, öljymaalaus kankaalle, 110 x 120 cm. kuvaaja : Rosa Nykänen
”Pelin pelaaminen on vapaaehtoinen yritys ylittää tarpeettomia esteitä.” —Bernard Suits, The Grasshopper: Games, Life and Utopia, 2014.
Maailma on peli. Maija Toropaisen teosten keskeinen sisältö on väri. Hedelmäpeli -näyttelyn maalauksissa taiteilija sommittelee väripintoja kerroksittain, pelin omaisesti. Taiteilija ja väriteoreetikko Josef Albersin mukaan väriä ei kykene katsomaan yksittäin ilman toisen värin vaikutusta siihen ja sen intensiteettiin. Samalla tavalla maailmassa ei voi irrottaa tapahtumaa sen ympäristöstä. Jokainen teko tai ele vaikuttaa toiseen.
Näyttelyn teoksissa Maija Toropainen vertaa tapahtumien kausaliteettia sattuman aiheuttamaan häiriötekijään tai onnenpotkuun. ”Maalaus tarvitsee jonkin häiritsevän elementin tullakseen huomatuksi. Teoksissani häiritsevä elementti on ympyrä joka aktivoi koko kuvatilan. Ympyräni eivät ole harpilla tehtyjä, niiden muoto on orgaaninen. Ja mikä sen orgaanisempaa kuin hedelmät”, taiteilija sanoo.
”Hedelmäpeli” maalausten aiheena ja nimenä kertoo myös ajasta ja historiasta. Peli voi myös olla yksikätinen rosvo, vaarallinen ja koukuttava. Jonkinlainen hedelmäpeli on silloinkin käynnissä kun puhumme hedelmien tuotannosta ja kolonialismista. Yksilö tekee eettisiä ja poliittisia valintoja päättäessään arjen ostoksistaan. ”Ajatuksenani on että hedelmäpelien sattumaan pohjautuvan kaltainen uhkapelimaailma pitäisi kääntää sitkeiden neuvottelujen maailmaksi jossa kaikkien sana kuuluu, jokainen pääsee ääneen”, Maija Toropainen miettii. Tällä hetkellä nähdään, että yksikätisten rosvojen hedelmäpeli johtaa kulttuurin leikkausten maailmaan – nyt on välttämätöntä tehdä taidetta, koska taide kuuluu kaikille.
Maija Toropainen on helsinkiläinen kuvataiteilija. Hän on valmistunut 2012 Turun Taideakatemiasta. Hän on taidemaalariliiton jäsen ja hänen teoksiaan Lappeenrannan taidemuseon, Ulkoministeriön ja yksityisissä kokoelmissa.
“Playing a game is the voluntary attempt to overcome unnecessary obstacles.” — Bernard Suits, The Grasshopper: Games, Life and Utopia, 2014
The world is a game. In Maija Toropainen’s work, colour is the central element. In the Fruit Machine exhibition, the artist composes layers of colour fields in a game-like manner. As artist and colour theorist Josef Albers noted, no colour can be seen in isolation—its perception and intensity are always affected by the colours surrounding it. Similarly, no event in the world can be separated from its context. Every action or gesture influences another.
In this exhibition, Toropainen explores the causality of events, comparing it to random disruptions or strokes of luck. “A painting needs something disruptive to become noticeable. In my works, that disruptive element is the circle, which activates the entire visual space. My circles are not drawn with a compass; their shapes are organic. And what could be more organic than fruit?” the artist explains.
The theme and title Fruit Machine also refer to time and history. A fruit machine is another name for a slot machine—a seductive, risky game of chance. Some kind of fruit machine is always running in the background when we talk about fruit production and colonialism. Individuals make ethical and political choices in their everyday shopping. “My idea is that the world of chance-based gambling should be turned into a world of persistent negotiation, where every voice matters, and everyone gets to be heard,” Toropainen reflects. Right now, we are witnessing how the fruit machines of the one-armed bandits lead to a world of cultural cuts—this is precisely why it is vital to make art, because art belongs to everyone.
Maija Toropainen is a visual artist based in Helsinki. She graduated from the Turku Arts Academy in 2012. She is a member of the Finnish Painters’ Union, and her works are included in the collections of the Lappeenranta Art Museum, the Ministry for Foreign Affairs of Finland, and various private collections.

KIRSIKKA, 2024, ÖLJY KANKAALLE, 45 X 45 CM