17.8.-4.9.2022

Joa Korhonen: Human (Studio)

Nur­mi, 2021. Akryy­li kan­kaal­le 90 x 90cm

Joa Kor­ho­nen on teh­nyt pit­kän ja arvos­te­tun uran muusik­ko­na. Pit­käl­ti Kor­ho­sen kynäs­tä on syn­ty­nyt kaik­ki­aan yhdek­sän SARA-yhtyeen albu­mia, yksi pit­kä­soit­to Mea­dow Island ‑yhtyees­sä sekä EP-tri­lo­gia Pede­strian’s Motor ‑kokoon­pa­nos­sa. Yli 15 vuo­den aika­na Kor­ho­nen käyt­ti kap­pa­lei­ta ja nii­den muo­dos­ta­mia albu­mei­ta pää­asial­li­si­na väli­nei­nään tun­tei­den ja tun­ne­ti­lo­jen välittämisessä.

Kaik­kea ei sil­ti saa­nut sanot­tua. Tar­ve uuteen väli­nee­seen vah­vis­tui. Yksit­täi­sen maa­lauk­sen mer­ki­tys ja tee­ma avau­tu­vat minul­le yleen­sä vii­meis­te­ly­vai­hees­sa. Siir­te­len maa­lia kun­nes kan­kaal­le alkaa muo­dos­tua hah­mo, mel­kein kuin väläh­dys alitajunnasta,ja annan kat­so­jan saat­taa nar­ra­tii­vi loppuun.

 

Joa Kor­ho­nen has had a long and dis­tin­guis­hed career as a musician. A total of nine albums have been crea­ted for the band SARA, one LP for the band Mea­dow Island, and an EP tri­lo­gy for Pede­strian’s Motor, all of which were lar­ge­ly pen­ned by Kor­ho­nen. Over the past 15 years, Kor­ho­nen has used the songs and albums they for­med as his main tools for con­veying fee­lings and emo­tio­nal states.

But all could not be said. The need for a new instru­ment was rein­forced. The mea­ning and the­me of a single pain­ting usual­ly unfolds to me at the finis­hing sta­ge. I move the paint until a cha­rac­ter begins to form on the can­vas, almost like a glimp­se of the subconscious, and I let the viewer comple­te the narrative.