5.-23.2.2020

Gunzi Holmström: Sinisilmäinen savenvalaja — The Naive Potter — Den naiva krukmakaren

Kuva­tai­tei­li­ja Gunzi Holm­strö­min (s. 1964 Por­voon mlk:ssa) näyt­te­lys­sä Sini­sil­mäi­nen Saven­va­la­ja esi­te­tään video­teos sokeas­ta mie­hes­tä, Aura Kaner­va Meri­vuo­kos­ta, joka monien koet­te­le­muk­sien jäl­keen on löy­tä­nyt kei­non hen­ki­syy­ten­sä ilmai­sul­le myös sek­su­aa­li­suu­den kaut­ta. Teos ilmen­tää miten toi­si­naan saat­taa löy­tää ylei­ses­ti päte­viä totuuk­sia näen­näis­ten eri­lai­suuk­sien kaut­ta. Video­teok­sen ohel­la näh­dään kah­den­tois­ta tem­pe­ra­maa­lauk­sen sar­ja Ope­tus­lap­set, joka välit­tää koke­muk­sen tai­tei­li­jan her­käs­tä maa­laus­pro­ses­sis­ta yhty­nee­nä medi­taa­tioon ja rukouk­seen.

Näyt­te­lyä on tuke­nut Svens­ka lit­te­ra­tur­sälls­ka­pet i Fin­land ja video­teok­sen val­mis­tu­mis­ta Sti­na Kroo­kin sää­tiö ja AVEK.

I bild­konst­när Gunzi Holm­ströms (f. 1964 i Borgå lk) uts­täll­ning Den nai­va kruk­ma­ka­ren visas ett video­verk om en blind man, Aura Kaner­va Meri­vuok­ko, som genom mån­ga svå­rig­he­ter har fun­nit ett sätt att utt­ryc­ka sin and­lig­het också genom sexua­li­te­ten. Ver­ket visar att man ibland genom det som ver­kar annor­lun­da, kan upple­va en san­ning som gäl­ler de fles­ta. Des­su­tom visas en serie om tolv tem­pe­ramål­nin­gar, Lärl­jun­gar­na, som för­med­lar upple­vel­sen av konst­nä­rens käns­li­ga mål­nings­process i kom­bi­na­tion med medi­ta­tion och bön.

Uts­täll­nin­gen har unders­tötts av Svens­ka lit­te­ra­tur­sälls­ka­pet i Fin­land och video­ver­ket av Sti­na Krooks stif­tel­se och AVEK.

The exhi­bi­tion The Nai­ve Pot­ter by visual artist Gunzi Holm­ström (b. 1964 in Por­voo), fea­tu­res a docu­men­ta­ry video about a blind man, Aura Kaner­va Meri­vuok­ko, who after overco­ming many adver­si­ties has found a way to express his spi­ri­tua­li­ty also through sexua­li­ty. Some­ti­mes, through what seems dif­fe­rent, it is pos­sible to expe­rience a truth that applies to most people. Also on show is a series of twel­ve tem­pe­ra pain­tings The Disciples, which expo­ses the crea­ti­ve process as a sen­si­ti­ve expe­rience con­nec­ted to medi­ta­tion and prayer.

The exhi­bi­tion has been sup­por­ted by the Swe­dish Lite­ra­ry Socie­ty in Fin­land,
the Sti­na Krook Foun­da­tion and The Pro­mo­tion Cen­ter for Audio­vi­sual Cul­tu­re, AVEK.

Lau­la­va Kalas­ta­ja, tem­pe­ra, 2019.