Eric Adlercreutz: Interfaces

10.3 – 29.3. 2026

Abstraktit sommitelmat muodostavat näyttelyn pääosan. Sen rinnalla on näyttelyssä kuitenkin esillä eri aiheita esittäviä teoksia, osa nuoruuden vuosilta. Näyttelyn nimi viittaa tähän nostaen esille mahdollisuuden rajapintojen hyväksikäytölle sekä vuorovaikutuksen merkityksellisyyden taiteessa. Abstraktisuudelle syntyy resonanssipohja.

Näyttelyn keskeiset teokset noudattavat edellisen näyttelyni (Galleria Ars Longa 1 /2024) linjaa. Fokus on arkkitehtonisessa tilassa, jonka rinnalla esiintyy ”orgaanisia” muotoja. Eräs tunnusomainen piirre on selkeä temaattinen ote. Tämä tematiikan korostus on minulle eräänlainen ”moraalinen imperatiivi”, joka on peräisin minun elämänpituisesta kiinnostuksestani arkkitehtuuriin ja klassiseen musiikkiin.

Useat sommitelmat esiintyvät myös kahtena väriskaalan muunnelmana. Näissä heijastuu värimaailman merkitys teoksen ”sävellajina”; perusvärin vaihto vie täysin uuteen värimaailmaan sekä usein myös sommitelman dynamiikan muutoksiin. Kaikki akryyliteokset ovat syntyneet vuonna 2023 tai sen jälkeen.

Gallerian tilallinen kolmiojako on myös antanut mahdollisuuden laajentaa sisällön kirjoa. Studiossa on matkaluonnosten lisäksi esillä eläinpiirustuksia 50-luvulta mutta myös uudempia esimerkkejä pyrkimyksestä vangita muutamilla viivoilla eläinten, ennen kaikkea hevosten liikkeitä. Yhdessä pienimmän huoneen teosten kanssa ne nostavat esille kiinnostukseni arkkitehtuurin, luonnon, ihmisen ja eläinten muodostamasta saumattomasta kokonaisuudesta.

De abstrakta kompositionerna utgör utställningens tyngdpunkt. Jämsides med dem visas ”föreställande konst” med varierande motiv, en del mycket tidiga verk. Utställningens namn syftar på dessa två formers inbördes ”beröring”, på gränsytornas potential och positiva växelverkan. Det abstrakta uttrycket får en resonansbotten.

Utställningens centrala verk följer den föregående utställningens linje (Galleria Ars Longa 1/2024). I fokus är det arkitektoniska rummet, som ofta samverkar med former som kan associeras med ”det organiska”. Ett tydligt tematiskt grepp är en del av denna ko nstruktiva linje. En betoning av det tematiska är för mig ett slags ”moraliskt imperativ”, som kan härledas från mitt livslånga intresse för arkitektur och klassisk musik.

Ett flertal kompositioner förekommer i varianter med olika färgscheman. Detta avspeglar i mina arbeten färgvärldens betydelse som en grundläggande ”tonart”; ett byte av dukens grundton leder till en helt ny färgskala och ofta samtidigt tillförändringar i själva kompositionen. Alla akrylkompositioner är från de senaste tre åren.

Galleriets tre separata rum har inspirerat till utvikningar beträffande utställningens huvudsakliga abstrakta linje. Studion visar reseskisser samt äldre teckningar från 50- talet av framförallt djur, men också nyare exempel på en strävan att snabbt fånga
speciellt hästarssrörelser med några linjer. Tillsammans med det minsta rummets alster har jag velat lyfta fram mitt intresse för helheten natur-arkitektur- landskap -människor-djur.