Tommi Nordgren (s. 1974, Helsinki)
Memory of the Future
Tommi Nordgren (s.1974 Helsinki) kertoo maalauksillaan tarinoita, oivalluksia ja arvoituksia ilman vastauksia. Maalausten sisältöä ilmentää japanilaisen runomestarin Ono no Komachin sanat:
” Tämä maailma,
joko unta tai totta.
Mikä on unta?
Kun on totta mikä on
niin minä en ole, en.”
Katja Juhola (s.1975)
Towards Women in the World
Katja Juholan valokuvat on painettu ohuelle puuvillakankaalle. “Siirryn leikin ja koristelun, hulluttelun ja omituisten ideoiden kautta toisen ihmisen naamioon. Olen kohdannut elämässäni paljon alkuperäiskansojen naisia, vieraan kulttuurin ihmisiä. Naisia, jotka aluksi pitävät minua kovin omituisina, mutta jotka pienen ajan jälkeen koskevat hiuksiini, letittävät ne. He ovat kutsuneet minua isoäidikseen tai tyttärekseen. Kertoneet väkivallan kokemuksistaan tai haaveistaan.
Teosten tekeminen on lähtenyt leikistä ja ilosta, itsensä kauniiksi koristelemisesta, mutta kohdannut vääjäämättä prosessin edetessä keveän matkailun ja alkuperäiskansojen hädänalaisen tilan välisen suhteen, jota seuraa vielä tuntematon vaihe. Näihin fiktiivisiin kerroksiin, läheisiin ja etäisiin kohdattuihin naisiin sekä omaan henkilöhistoriaani pohjautuvissa teoksissa luotaan katseeni konflikteihin, ihmisoikeuksiin ja naisen asemaan.”
Katja Juhola (b.1975)
TOWARDS WOMEN IN THE WORLD
Katja Juhola’s photographs are printed on fine cotton.
“I have migrated to play and ornamentation, foolery and strange ideas presented through the masks of others. In my life I have met with many women from indigenous cultures. Women who find me strange initially, will after a short time touch and braid my hair with familiarity. They have called me grandmother, or daughter. Spoken of violent experiences or of dreams.
Making these works began with play and joy, and beautiful self-decoration, but the process inevitably progressed between a lighthearted journey and the distressed state of indigenous peoples, which leads into an unknown phase. My works are based on these fictitious layers, from women close and distant, and of my own personal experiences, to look at conflicts, human rights, and the status of women.”