13.11.-2.12.2018

Sakari Kannosto, Leonor Ruiz Dubrovin, Alina Orav

Leo­nor Ruiz Dubro­vin (s.1978) on val­mis­tu­nut Kuva­tai­dea­ka­te­mias­ta 2008. Hän on monia­lai­nen ja muun­tau­tu­va tai­tei­li­ja, joka käyt­tää teok­sis­saan run­saas­ti eri työ­ta­po­ja ja mate­ri­aa­le­ja. Ruiz Dubro­vi­nin maa­lauk­sis­sa muo­don­muu­tos -näky­vä tai näky­mä­tön- tapah­tuu kat­so­jan sil­mien edes­sä. Luo­mi­sen ja hajot­ta­mi­sen pro­ses­si ovat ala­ti yhtey­des­sä toi­siin­sa ja usein myös vai­keas­ti ero­tet­ta­vis­sa. Näyt­te­lys­sä ole­vat teok­set ovat joh­dan­to­na Ruiz Dubro­vi­nin kevääl­lä 2019 tule­vaan yksi­tyis­näyt­te­lyyn Pro Arti­bus -sää­tiön Elver­ke­tis­sä Tam­mi­saa­res­sa. Ruiz Dubro­vi­nin teok­sia on mm. seu­raa­vis­sa kokoel­mis­sa: Val­tion tai­de­teos­toi­mi­kun­nan tai­de­ko­koel­ma, Suo­men Tai­deyh­dis­tys, Kan­san Sivis­tys­ra­has­ton Päi­vi ja Paa­vo Lip­po­sen rahas­ton tai­de­ko­koel­ma — tal­le­tus Nyky­tai­teen museo Kias­ma.

Leo­nor Ruiz Dubro­vin (b.1978) gra­dua­ted from the Fin­nish Aca­de­my of Fine Arts in 2008. She is a ver­sa­ti­le artist who works in a diver­si­ty of media and mate­rial. In her pain­tings, trans­for­ma­tions of form — visible or invi­sible- take place in front of the viewer´s eyes. Crea­tion and destruc­tion are inva­riably clo­se rela­ted to each other and often are dif­ficult to dis­tin­guish. The works shown here are a tea­ser for her upco­ming solo exhi­bi­tion at Elver­ket Gal­le­ry in Tam­mi­saa­ri, Fin­land, in spring 2019. The gal­le­ry is mana­ged by the Pro Arti­bus Foun­da­tion. Ruiz Dubrovin´s works have been acqui­red by pri­va­te and public col­lec­tors such as Sta­te Comis­sion of Art of Fin­land, The Art Socie­ty of Fin­land and The Fund of Päi­vi and Paa­vo Lip­po­nen — depo­si­tion at the Museum of Con­tem­po­ra­ry Art.

Saka­ri Kan­nos­to (s. 1973) on kuvan­veis­tä­jä ja on val­mis­tu­nut Kuva­tai­dea­ka­te­mias­ta 2005. Kan­nos­to tun­ne­taan kera­miik­kae­läi­mis­tään ja suu­ri­ko­koi­sis­ta kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­leis­ta val­mis­te­tuis­ta ins­tal­laa­tiois­taan. Hänen teok­sen­sa liit­ty­vät usein kulut­ta­mi­seen ja ihmi­sen luon­to­suh­tee­seen. Kan­nos­to toi­mii kuva­tai­teen leh­to­ri­na Omnias­sa Espoos­sa. Hänen teok­si­aan on mm. seu­raa­vis­sa kokoel­mis­sa: Tam­pe­reen Tai­de­museo, Val­tion tai­de­ko­koel­mat, Kan­sal­lis­museon mita­li­ko­koel­mat.

Saka­ri Kan­nos­to (b. 1973) is a sculp­tor, who gra­dua­ted from the Fin­nish Aca­de­my of Fine Arts in 2005. Kan­nos­to is well known for his cera­mic ani­mals and lar­ge-sized ins­tal­la­tions made using recycled mate­rials. His works often address con­su­me­rism and the rela­tions­hip between man and natu­re. Kan­nos­to is a lec­tu­rer in fine arts at Omnia, Espoo. Kannosto´s works have been acqui­red by many pri­va­te and public col­lec­tors, such as Tam­pe­re Art Museum, the Fin­nish Sta­te Comis­sion on Art, and The Medal Col­lec­tion of Fin­nish Natio­nal Museum.

Ali­na Orav (s.1989, Viro) on val­mis­tu­nut maa­laus­tai­teen mais­te­rik­si Viron tai­dea­ka­te­mias­ta 2017. Lisäk­si hän on opis­kel­lut mm. Acca­de­mia di Bel­le Arti di Firenzes­sä (2011–2012) sekä ECUAD:ssa Vancou­ve­ris­sa. 2014 Orav kehit­ti uuden 3D maa­laus­tyy­lin “poly­view pain­ting” (moni­nä­ky­mäi­nen maa­laus), jos­ta hän sai Sta­te Real Esta­te Ltd:n tie­de- ja kehi­tys­pal­kin­non 2017. Täl­lä het­kel­lä Orav tut­kii 3D maa­lauk­sen mah­dol­li­suuk­sia teat­te­rin, ark­ki­teh­tuu­rin ja ani­maa­tion alu­eel­la.

Ali­na Orav ( b.1989, Esto­nia) obtai­ned her Master´s degree in pain­ting from the Esto­nian Aca­de­my of Arts. She gai­ned expe­rience at the Acca­de­mia di Bel­le Arti di Firenze (2011–12) and ECUAD in Vancou­ver (2015). In 2014 she crea­ted her own 3-dimen­sio­nal pain­ting tech­nique “poly­view pain­ting”, for which she was awar­ded the Sta­te Real Esta­te Ltd Science and Deve­lo­pe­ment Grant in 2017. Orav is cur­rentl­ly deve­lo­ping the poly­view idea for use in other fields, such as theat­re, arc­hi­tec­tu­re, and ani­ma­tion.